Porto Emergenza untuk Ukraine, misi ketiga adalah di Lviv: ambulans dan bantuan kemanusiaan ke Intersos

Misi ketiga dan (buat masa ini) terakhir Porto Emergenza, persatuan sukarelawan Anpas Lombardia, mempunyai perhentian terakhir Lviv, di Ukraine

Porto Emergenza untuk Ukraine: misi di Lviv

Destinasi perjalanan ini ialah Lviv, tetapi dengan perhentian perantaraan: beberapa kotak bantuan kemanusiaan turut dihantar ke pangkalan operasi Intersos di Przemysl.

Untuk ke sana, anak kapal melalui Austria, Republik Czech, Poland dan kemudian ke Ukraine.

TEMUI DUNIA HEBAT SUKARELAWAN ANPAS DENGAN MENGUNJUNGI BOOTH DI EKSPO KECEMASAN

Dalam misi di Lviv, Ukraine: kisah Denise, sukarelawan Porto Emergenza

“Bertolak pada 11.50 malam – memberitahu sukarelawan Denise -.

Sekitar jam 04.00 pagi pada 8 April kami tiba di wilayah Austria.

Sekitar jam 10 pagi kami memasuki Republik Czech (satu-satunya negara, selain Ukraine, yang tidak mengenakan bayaran tol kepada kenderaan bantuan kemanusiaan).

Kira-kira jam 2 petang kami memasuki Poland dan pada jam 5.40 petang kami tiba di ibu pejabat Intersos untuk menyampaikan bahan, di mana kami disambut oleh Alexander.

Kami kemudiannya menginap di sebuah hotel di Rzeszow dan keesokan paginya meneruskan perjalanan menuju ke sempadan Ukraine.

Selepas kira-kira satu setengah jam kami melalui kastam untuk pemeriksaan dan akhirnya, selepas lebih kurang sejam lagi, memasuki Ukraine.

Masih di kastam, ramai orang kelihatan jelas, hampir secara eksklusif wanita dan kanak-kanak, yang meninggalkan negara dan menaiki bas.

Kami segera diserang oleh askar, mereka masih sangat muda, semuanya bersenjatakan Kalashnikov”.

"Di kastam terdapat khemah yang didirikan oleh Palang Merah Itali dan UNICEFF untuk mengalu-alukan pelarian, menyemak dokumen mereka dan memberi mereka sedikit minuman"

“Sangat ketara sejurus selepas kastam bukan sahaja barisan panjang kereta dan trak keluar, tetapi juga bilangan trak pengangkut kereta yang diletakkan di tepi jalan, yang baru memunggah kereta kebal dan kenderaan tentera lain.

Meneruskan ke arah Lviv, kami menyedari bahawa di kampung-kampung yang paling jauh dari bandar-bandar, keadaan, walaupun secara amnya, adalah sangat serius, walaupun perang di kawasan-kawasan itu nasib baik belum tiba: rumah-rumah orang termiskin diperbuat daripada kayu dengan bumbung. juga diperbuat daripada kayu atau eternit, manakala rumah lain, sedikit lagi dalam keadaan baik diperbuat daripada batu bata yang dibiarkan kasar dengan bumbung daripada kertas tar atau jubin.

Alat pengangkutan juga agak lama dan kami juga melihat seekor kuda menarik bajak di ladang, manakala sebuah kereta memotong kami.

Jalan yang sangat bergelombang, dipenuhi dengan pusat pemeriksaan dengan tentera atau orang awam yang tugas mereka memantau kenderaan yang melalui, dan mereka sentiasa berada di sekitar tiang peninjau yang diperbuat daripada kepingan logam dan/atau beg pasir, dan selalunya. Landak Czech hadir sebagai tambahan kepada timbunan beg pasir.

Walau bagaimanapun, kehidupan agak normal di bahagian Ukraine ini: terdapat perintah berkurung dari 7 malam hingga 7 pagi.

. ambulans and peralatan telah dihantar ke Intersos di Lviv pada awal petang.

Kami kemudiannya kembali ke sempadan, kali ini ke arah Poland untuk berlepas.

Apabila kami tiba 6/7 km dari kastam, barisan lori yang keluar bermula, manakala barisan kereta lebih kurang 3 km.

Selepas lebih kurang 3 jam setengah disekat di kastam kerana kemewahan orang yang sangat penting, kami berjaya keluar dan kami meneruskan perjalanan di Poland.

Kami bermalam di sebuah hotel di pinggir Krakow dan keesokan harinya kami memulakan perjalanan ke Itali”.

Tiga misi, tiga perjalanan di mana penyelamat paling diperlukan: adakah sukarelawan Porto Emergenza melakukan tugas mereka? Ya, mereka lakukan. Tetapi mungkin lebih sedikit.

Pujian terbaik daripada semua Emergency Live.

Baca Juga:

Emergency Live Malah Lagi...Live: Muat Turun Apl Percuma Baharu Akhbar Anda Untuk IOS Dan Android

Perang Di Ukraine: Di Lutsk, Penyelamat Mengajar Pertolongan Cemas Kepada Sukarelawan

Perang Di Ukraine, Dunia Kecemasan Menyokong Penyembuh: MSD Melancarkan Tapak Bahasa Ukraine

Pencerobohan Ukraine: Empat Lagi Ambulans Telah Tiba Di Wilayah Lviv Dari Great Britain

Perang Di Ukraine, Pemasang Ambulans Di Barisan Hadapan: Validus Menghantar Kenderaan Kecemasan Ke Kiev, Cherkasy Dan Dnieper

Perang Di Ukraine: 15 Lagi Ambulans Tiba Di Bukovina Dari Itali

Kecemasan Ukraine, Drama Seorang Ibu Dan Dua Anak Dalam Kata-kata Sukarelawan Porto Emergenza

Kecemasan Ukraine, Dari Itali Ke Moldova Porto Emergenza Menderma Khemah Kem Dan Ambulans